Hoe speel je Sock Monsters?
Voorbereiding van het spel
In de speldoos is er een grid van 6x6. Willekeurig en gedekt leg je er de kartonnen kaartjes op. Iedere speler start met een pion in het midden van het speelveld. De vier kleurrijke monsters worden in de hoeken van de grid gezet. Onder elk monster ligt een dobbelsteen met een oog (slapend of wakker).
De spelers krijgen elk een elfenkaart in de kleur van hun pion, een set met 4 fiches en één sok. De zak met sokken en de dobbelsteen worden binnen handbereik gelegd.
Doel van het spel Sock Monsters
De spelers proberen als eerste 3 paar sokken bij elkaar te krijgen. Het is namelijk zo dat de elfen het erg koud hebben. Met de sokken willen ze hun handen, voeten en oren warmen.
Spelverloop van Sock Monsters
Wie aan beurt is, gaat eerst een monster verplaatsen en daarna zijn eigen pion.
1) Monster verplaatsen
Om te bepalen welk monster de speler mag verplaatsen, rolt hij de kleurendobbelsteen. Hij mag het monster in die kleur 1 tot 3 vakjes vooruit zetten. Daarna tilt hij het monster op en kijkt hij of het oog op de dobbelsteen slaapt of wakker is. Bij een slapend oog gebeurt er niets. Bij het geopende oog, mag de speler een actie doen. Hij kan een sok stelen bij een aangrenzende pion of hij kan een kaart bekijken van een aangrenzend vakje.
2) Eigen pion verzetten
Daarna verplaatst de speler zijn eigen pion 1 tot 3 vakjes. Hij draait de tegel om waarop hij terecht komt of raapt een sok op in het hol van een monster. Is het er eentje in zijn spelerskleur, dan mag hij een sok uit de zak trekken en op zijn elfenkaart leggen.
Het doel is om sokkenparen (twee van dezelfde kleur) te verzamelen. Wie als eerste 3 paren heeft, wint het spel.
Legacy effect met geheime kamers
Er zitten 4 geheime kamers in de speldoos. De kamers bevatten speciale verrassingen die je al spelenderwijs ontdekt! Het verrassingsmateriaal geeft het spel telkens een nieuwe wending, een legacy effect.
Na ieder potje Sock Monsters, mag de winnaar een sok van het stickervel nemen. Hij kleeft de sok op de spiraal aan de binnenkant van de speldoos. Heeft hij de sticker op een geel vakje geplakt, dan mag er een geheime kamer in de speldoos geopend worden.
In iedere kamer zit wat nieuw spelmateriaal om de volgende spellen mee te spelen. Er komen ook kleine regeltjes bij die het spel telkens wat uitdagender maken.
Ik geef graag een voorbeeld. In één van de kamers zit er o.a. een "stinkende sok". Dit is er eentje die de monsters altijd eerst komen stelen. Bovendien ontvangt iedere speler bij het openen van deze kamer een sticker van één kleur sok. Hij plakt de sticker op de kaart van zijn elfenkarakter. Deze kleur van sok kan vanaf nu niet meer gestolen worden. De spelregels wijzigen lichtjes, want de spelers moeten nu op zoek naar 2 triootjes van sokken (in plaats van 3 paar sokken).
De geheime kamers in Sock Monsters maken echt een spannende ontdekkingstocht van het spel. Je kijkt immers vol verwachting uit naar wat er gaat komen. En wie houdt er nu niet van leuke verrassingen?
Tevens zorgt het legacy effect van de geheime kamers ervoor dat het spel interessant blijft voor het ouder wordende kind dat de tactiek van het spel verworven heeft. Het kind krijgt meer uitdagingen waardoor het spel boeiend blijft, zelfs voor de volwassenen die meespelen. ;-)
Sock Monsters kopen?
Heeft dit originele bordspel jou geprikkeld?
Je kan het spel Sock Monsters kopen bij Lotana.