Superstore 3000 - review

Superstore 3000 - review

In Superstore 3000 kruip je in de huid van een projectontwikkelaar met één missie: het klantvriendelijkste winkelcentrum bouwen. Door slimme combinaties van winkels, attracties en entrees kan je klanten aantrekken waarmee je punten kan scoren. 

Voor de start wordt de Dispenser 3000 (schuine houder) met bouwtegels in het midden van de tafel geplaatst. Op de tafel leg je ook 5 gezamenlijke attracties en 8 parking tegels. Daarnaast krijgt elke speler een hoofdingang met alvast 3 klanten, een meetlat, 3 geldtegels en een persoonlijke attractie.

Op de hoofdingang zijn er drie plaatsen om je eerste klanten te zetten, op elk van de plaatsen staat aangeduid met een symbool naar welke winkel de klant wil. Het is dus jouw opdracht om de juiste winkels te bouwen en de klant te verplaatsen naar de winkel dat de klant vraagt. Zodra je een winkel hebt mag je de klant hier naar toe bewegen. Let wel bij het bewegen mag de klant slechts 3 stappen ver. Als de klant de winkel bereikt mag je hem neerleggen en telt deze mee als tevreden klant, wat belangrijk is voor de eindscore. 

Het spel speelt zich af over meerdere rondes waarin spelers om de beurt een actie uitvoeren. In een beurt kan een speler bouwen of geld nemen. Bij bouwen kan je kiezen uit drie items. Ofwel kies je een tegel (eetgelegenheid, hobby, mode of een ingangstegel) uit de Dispenser 3000. De prijs van de tegel hangt af van de hoogte waarop hij ligt, hoe hoger, hoe duurder. De plaatsing van de tegel is cruciaal. Op het einde van het spel worden punten toegekend volgens het aantal tegels van eenzelfde kleur van winkels. Heb je de grootste cluster dan krijg je ook het meeste punten. Ofwel bouw je een attractie, zoals bijvoorbeeld een bioscoop of speeltuin of je bouwt een parking. Om een attractie of een parking te mogen bouwen moet je eerst aan voorwaarde voldoen. Deze attracties en parking leveren extra punten op. Als je niet wil of kan bouwen dan mag je kiezen om geld te nemen. 

Naast je eigen strategie moet je goed opletten wat de andere spelers doen. Je kunt tegels zomaar voor hun neus wegkapen.

Het spel eindigt zodra alle tegels uit de Dispenser 3000 op zijn of als de laatste gezamenlijke attractie is gebouwd. Vervolgens worden punten toegekend voor het meeste tevreden klanten en de grootste winkelclusters, waarbij meer winkels van hetzelfde type naast punten opleveren.

Durf jij het aan om het beste shoppingparadijs te bouwen?

 

Geïnteresseerd in dit spel? Bestel Superstore 3000 hier.

Review door Het Geel Pionneke (origineel verschenen op de blog van Het Geel Pionneke)