Compact en scherp
Soms wordt een spel met de grote trom aangekondigd en kijk je maandenlang likkebaardend uit naar de publicatie. Soms loop je stomweg een winkel binnen, je gedachten elders en valt je oog op een uitverkoop. Ik dacht: “Voor zo weinig geld, pik ik dit spelletje mee om met mijn leerlingen te spelen.” Het zag er niet al te moeilijk uit en vooral het duurde niet te lang. In een opwelling kocht ik het dus. Terwijl mijn collectie eigenlijk te uitgebreid is om nog veel meer bij te halen.
Ik probeerde het spel op school uit en werd geconfronteerd met een spelletje met onverwachte diepgang. De speluitleg nam niet veel tijd in beslag. Niet echt een kinderspel, maar in mijn hogere jaren heb ik wel kinderen zitten die wel pap lusten van een spel waarin je scherpe trucs kan uithalen met je tegenstanders. Diezelfde avond nam ik heb ik Venturesome op de club bij de volwassen op tafel gezet en daar werd dit enthousiast onthaald. Enthousiast in de zin van dat mijn – kritische – kompanen zeiden van “Dit mag je nog eens meebrengen” en een andere bracht het zelf mee van Spiel. Geloof me, die gasten zijn kritisch. Tot mijn grote wanhoop soms …
Venturesome betekent ondernemend. In dit spel leid je een groep avonturiers die schatten trachten te bemachtigen op exotische plaatsen. De achtergrond zijn de jaren tussen de twee wereldoorlogen in. Je voelt de bries van Indiana Jones. Een vijver waar al heel wat spellenmakers in gevist hebben. Eén van de mooiste resultaten is Ruïnes van Arnak. Een setting die mij altijd kan verleiden: ik heb een zwak voor avonturenfilms uit de oude doos.
Hoe verloopt het spel? Er zijn 63 avonturierkaarten, (7 soorten avonturiers met elk 9 kaarten)., 12 avontuurkaarten en 6 schutterskaarten. Elke avonturier heeft twee symboolvakken. Bovenaan staat wat die avonturier oplevert als hij/zij het avontuur overleeft. Dat kan een stel edelstenen, een kaart of een voorwerp. Onderaan staat een eigenschap zoals: ”Kies een andere speler en wissel van handkaarten”. Iedere speler krijgt bij het begin van een ronde 6 kaarten met een avonturier. Dat worden er 9 in een spel met 2 spelers. De avontuurkaarten worden geschud en er worden zoveel opengelegd als er spelers zijn. Nu kan het spel beginnen. Je speelt een kaart uit in een set voor je. Je mag geen kaart uitspelen van een kleur die je al heb. Elke avonturier heeft een eigenschap die je moet toepassen indien mogelijk. Na een aantal rondes kan je geen kaart meer uitspelen en moet je een avontuurkaart nemen. Elke avontuurkaart heeft een symboolbalk onderaan die aangeeft welke avonturiers je uit je set moet verwijderen. Dan kan bijvoorbeeld zijn: “Leg alle avonturiers met een kaarticoon af.” Je probeert het avontuur te kiezen waarmee je zo weinig mogelijk avonturiers verliest, want die leveren op het einde van het spel nog punten op. Elke edelsteen levert een punt op, sets van gelijke voorwerpen leveren bonuspunten op en kaarticonen leveren extra punten voor avonturiers met overeenstemmende kleur. Het is in een handomdraai uitgelegd en in een handomdraai gespeeld. Maar je koffiemolen moet wel een beetje draaien, wil je genoeg punten bij elkaar sprokkelen.
Venturesome is geen kandidaat voor een prijs van originaliteit. In feite is het een herwerking van Palastgeflüster van dezelfde auteur uit 2007. De avontuurkaarten zijn een toevoeging. Ik ken Poolse auteurs niet zo vlot bij naam. Dat is dan vooral aan mijn eigen onvermogen te wijten, want al die Poolse namen zijn voor mij een eindeloze reeks medeklinkers met hier en daar een onbekend woordteken. Jammer, want Michael Rieneck (nu ik die naam voor de derde keer typ, klinkt het toch al wat vertrouwder) blijkt toch niet zomaar de eerste de beste zijn. Hij heeft meegewerkt aan Merlijn, The Pillars of the Earth, Cuba en verschillende uitbreidingen van Alhambra. Op eigen naam heeft hij “Reis rond de wereld in 80 dagen”, “Dracula” en “The Lord of the Rings: Adventure to Mount Doom”
In een tijdvak waarin vernieuwing de nieuwe afgod heet, valt dit spel uit de boot. Dat is volgens mij ook gebeurd. Daarom dat je weinig hoorde van dit spel. Op Boardgamegeek vind je zelfs geen bespreking in tekstvorm. Als oude rot in spellenland noem ik dit “klassieke schnitzel”, maar wel verdomd goeie schnitzel. Dziękuję, panie Rieneck, aby zrobić tę grę.(*)
Venturesome is van de weinige spellen waarvan de speltijd op de doos langer is dan de werkelijkheid. Met twee speel je dit makkelijk op een kwartiertje.
Met ouder te worden leer ik van mezelf dat vormgeving een grotere rol speelt bij mijn aankoopkeuze. Paulina Opak levert mij grafisch wat ik wens in een spel: cineastisch, herkenbaar, sprankelend. Zo’n beetje zoals de geschilderde posters bij de bioscoop van vroeger. Sommige spellen schaf ik niet aan, omdat de vormgeving mij tegensteekt. Dan mag de rest nog zo goed zijn. Je mag dat gerust afschilderen als bekrompen, maar ik beslis waar ik mijn tijd en geld aan uitgeef. Beste lezer, ik raad u hetzelfde aan.
Koop dit spel hier als jij…
- graag op het scherp van de snede speelt;
- op zoek bent naar een kaartspel dat niet te lang duurt;
- Indiana Jones een golf van nostalgie oproept.
Laat dit spel liggen als je …
- uitkijkt naar spel met veel materiaal;
- een complex kaartspel zoekt;
- minstens een opleiding van 2 uur wil voor je aan een spel kan beginnen.
Review door Captain Twietie (origineel verschenen op Speloordeel.be)